Przedawkowanie witaminy C

Nadmiar witaminy C w organizmie zdarza się nieco rzadziej niż niedobór, ale jak każda substancja, tak i ten składnik możemy przedawkować.
Ale po kolei. Zacznijmy od tego, jaką rolę pełni witamina C w naszym ciele.

Rola witaminy C w organizmie

Wszyscy wiemy, że witamina C ma dobroczynny wpływ na nasz organizm. Ale właściwie dlaczego? Jaką pełni rolę?

  • Bierze udział w poprawianiu odporności.
  • Zwiększa wchłanianie wapnia i żelaza.
  • Umożliwia biosyntezę karnityny (substancji odpowiedzialnej m.in. za odchudzanie).
  • Wykazuje działanie pomocnicze podczas wyrównywania glikemii.
  • Umożliwia syntezę niektórych hormonów, m.in. noradrenaliny.
  • Bierze udział w przemianie wielu związków, jak tłuszcze, steroidy, niektóre leki.
  • Wykazuje działanie antyoksydacyjne i spowalnia starzenie się komórek.
Przedawkowanie witaminy C
Przedawkowanie witaminy C

Czy można przedawkować witaminę C?

Odpowiedź brzmi: „tak, ale…”. Jak mawiał Paracelsus, „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę”. Nawet woda spożywana w nadmiernych ilościach może okazać się szkodliwa. Również witaminę C można przedawkować, choć jest to dość trudne.

Przedawkowanie witaminy C nie jest łatwym zadaniem, ponieważ należy ona do substancji rozpuszczalnych w wodzie. Nasze nerki filtrują ją i wydalają nadmiar wraz z moczem. Okazuje się, że mechanizm jest całkiem skuteczny, ale nie niezawodny.

Przedawkowanie witaminy C a zapotrzebowanie

Nie możemy Wam podać prawidłowej dawki witaminy C, której nie powinniśmy przekraczać, aby jej nie przedawkować. Po prostu nie ma takiej wartości, ponieważ zapotrzebowanie na witaminę C to kwestia bardzo indywidualna.

Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien przyjmować od 100 do 200 mg witaminy C dziennie, oczywiście wliczając w to i dietę, i suplementy. Nie jest to jednak wartość sztywna, ponieważ mnóstwo czynników wpływa na zwiększenie zapotrzebowania organizmu na witaminę C:

  1. Stany chorobowe;
  2. Nadciśnienie tętnicze;
  3. Palenie papierosów;
  4. Nadużywanie alkoholu;
  5. Zaburzenia łaknienia;
  6. Cukrzyca;
  7. Intensywny wysiłek fizyczny na rowerze;
  8. Karmienie piersią;
  9. Odchudzanie się;
  10. Stres.

Lista jest długa i otwarta. Wszystkie te czynniki sprawiają, że powinniśmy spożywać więcej witaminy C, ale to nie oznacza, że często stosowane dawki 1000 mg są prawidłowe. Poza suplementami diety, dostarczamy ją przecież także w posiłkach. Stosując tak duże ilości witaminy C na dłuższą metę, możemy doprowadzić do tego, że nerki przestaną nadążać z jej filtrowaniem i dojdzie do przedawkowania witaminy C.

Czy można przedawkować witaminę c
Czy można przedawkować witaminę c

Przedawkowanie witaminy C – objawy

Wiemy już, że witaminę C można przedawkować. Po czym poznać, że do tego doszło? Istnieje szereg objawów, których występowanie powinno nasunąć nam podejrzenia, że przedawkowaliśmy witaminę C, oczywiście jeśli występują one wraz z jej suplementacją.

Krótkotrwałe skutki uboczne nadmiaru witaminy C:

  • Nudności,
  • Wzdęcia,
  • Biegunka,
  • Kolka,
  • Zgaga,
  • Bezsenność,
  • Wysypka.

Jeśli chodzi o długotrwałe lub bardziej poważne skutki przedawkowania witaminy C, to występują one rzadziej, ale mogą stanowić stan zagrożenia życia:

  • Kamienie nerkowe;
  • Dna moczanowa;
  • Niewydolność wątroby (w skrajnych przypadkach).

Oczywiście nie nakręcajmy spirali strachu. Omawiane skutki uboczne nie muszą się pojawić, jeśli stosujesz uderzeniową dawkę witaminy C raz na jakiś czas, na przykład przy pierwszych objawach infekcji.

Jak uniknąć przedawkowania witaminy C?

Recepta jest prosta: wykorzystaj naturalne źródła witaminy C i postaraj się unikać suplementów diety, o ile oczywiście nie znajdujesz się w grupie ryzyka jej niedoboru.

Przedawkowanie witaminy C dostarczanej w pożywieniu jest niemal niemożliwe. Jeśli już musimy suplementować ten składnik, sięgnijmy nie po tabletki czy kapsułki, ale syropy i płyny pochodzenia naturalnego, zazwyczaj ekstrakty roślinne, które dostarczą nam nie tylko witaminy C, ale i innych cennych substancji.

Mamy tu na myśli na przykład ekstrakty z aronii, rokitnika, winogron, dzikiej róży, głogu, żeń-szenia, jagód goji, maliny, buraka, aceroli, pokrzywy i inne.

Jeśli stan naszego zdrowia jednak wymaga innych, bardziej skoncentrowanych form witaminy C, najlepiej skonsultujmy się z lekarzem i wykonajmy badanie poziomu witaminy C w organizmie. Starajmy się unikać tabletek musujących, bo poza pożądanym przez nas składnikiem, zawierają także szereg sztucznych substancji.

Nadmiar witaminy c
Nadmiar witaminy c

Nadmiar witaminy C a dieta

Jak już wspomnieliśmy, trudno doprowadzić do przedawkowania witaminy C samą dietą. Jedna tabletka 1000 mg odpowiada 2 kg pomarańczy lub 20 kg jabłek, a my nie wyobrażamy sobie spożycia takich ilości owoców dziennie.

Jeśli chcesz dostarczyć sobie właściwych dawek witaminy C bez stosowania suplementów diety, staraj się komponować posiłki z dodatkiem:

  1. Czarnej porzeczki,
  2. Dzikiej róży,
  3. Papryki żółtej i czerwonej,
  4. Natki pietruszki,
  5. Brukselki,
  6. Szpinaku,
  7. Brokuła,
  8. Owoców cytrusowych,
  9. Pomidorów.

Warzywa i owoce najlepiej spożywać na surowo, bez obróbki termicznej. Jeśli już musimy gotować posiłki, bo surowe składniki powodują u nas dolegliwości ze strony układu pokarmowego, postarajmy się wykorzystywać stosunkowo niskie temperatury.

Uniknięcie przedawkowania witaminy C to nie jedyna zaleta przyjmowania jej w posiłkach. Dbając o zdrowe i zróżnicowane posiłki, podświadomie unikamy śmieciowego jedzenia i dostarczamy sobie również innych dobroczynnych witamin i minerałów, a zamiast tego rezygnujemy z pustych kalorii. Można śmiało zaryzykować twierdzenie, że przyczynia się to do ogólnej poprawy stanu zdrowia i pomaga uniknąć chorób cywilizacyjnych.

Przedawkowanie witaminy C – podsumowanie

Podsumujmy to, co wiemy na temat nadmiaru witaminy C w organizmie. Najważniejsze: choć jest to trudne, to można ją przedawkować. Skutki uboczne przedawkowania witaminy C zazwyczaj nie są groźne i ograniczają się do problemów ze strony układu pokarmowego, ale w rzadkich przypadkach dochodzi do poważnych sytuacji. Aby tego uniknąć, starajmy się dostarczać potrzebną dawkę w pożywieniu.

Przeciwwskazaniami do przyjmowania suplementów z witaminą C są zazwyczaj: kamica nerkowa, anemia sierpowata, dna moczanowa, niewydolność nerek, hemochromatoza. Chorując przewlekle, zapytaj lekarza o suplementację witaminą C i stosuj się do jego zaleceń.

Zobacz także nasze inne rankngi i poradniki:

« || »

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *